Iskolánk integrációs törekvései

 

I. Iskolánk pedagógiai programja - Sajátos nevelési igényű tanulók

 

A sajátos nevelési igényű tanulók különleges gondozási igénye biológiai, pszichológiai és szociális tulajdonság együttes, amely a tanuló nevelhetőségének, oktathatóságának, képezhetőségének jellegzetes különbségeit fejezi ki. A tanulók között fennálló különbségeket az iskolánk a helyi pedagógiai programok kialakításakor figyelembe veszik.

 

A sajátos nevelési igény kifejezi:

  • a tanuló életkori sajátosságainak fogyatékosság által okozott részleges vagy teljes körű módosulását,
  • az iskolai tanuláshoz szükséges képességek részleges vagy teljes kiesését, fejletlenségét, lassúbb ütemű és alacsonyabb szintű fejleszthetőségét.

 

A sajátos nevelési igény a szokásos tartalmi és eljárásbeli differenciálástól eltérő, nagyobb mértékű differenciálást, speciális eljárások alkalmazását, illetve kiegészítő fejlesztő, korrekciós, habilitációs, rehabilitációs, valamint terápiás célú pedagógiai eljárások alkalmazását teszi szükségessé.

Iskolánkban a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság véleménye alapján a sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatása folyik.

 

A habilitációs, rehabilitációs tevékenység céljai és feladatai

 

  • A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és egyéb fogyatékosságból fakadó hiányzó vagy sérült funkciók helyreállítása, újak kialakítása.
  • A meglévő ép funkciók bevonása a hiányok pótlása érdekében.
  • A különféle funkciók egyensúlyának kialakítása.
  • A szükséges speciális eszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása.
  • Az egyéni sikereket segítő, a társadalmi együttélés szempontjából kívánatos egyéni tulajdonságok, funkciók fejlesztése.

 

A habilitációs, rehabilitációs tevékenységet meghatározó tényezők

 

  • A fogyatékosság típusa, súlyossága.
  • A fogyatékosság kialakulásának ideje.
  • A sajátos nevelési igényű tanuló életkora, pszichés és egészségi állapota, rehabilitációs műtétei, képességei, kialakult készségei, kognitív funkciói, meglévő ismeretei.
  • A társadalmi integráció kívánalmai: lehetséges egyéni életút, továbbtanulás, pályaválasztás, életvitel.

 

A sajátos nevelési igényű tanuló fejlesztésére vonatkozó célokat, feladatokat, tartalmakat tevékenységeket, követelményeket meg kell jeleníteni

 

  • az intézmény pedagógiai programjában,
  • az intézmény minőségirányítási programjában (tervezési és ellenőrzési szinten),
  • a helyi tantervben műveltségi területek, tantárgyak programjában,
  • a tematikus egységekhez, tervekhez kapcsolódó tanítási-tanulási programban,
  • az egyéni fejlesztési tervben.

 

Az SNI tanulókat fejlesztő szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógiai tanárok kompetenciája:

 

  • a programok, programcsomagok összeállítása,
  • a habilitációs, rehabilitációs egyéni és kiscsoportos fejlesztés,
  • közreműködés az integrált nevelés, oktatás keretein belül a tanítási órákba beépülő habilitációs, rehabilitációs fejlesztő tevékenység tervezésében, ezt követően a konzultációban.

 

A szükséges pedagógiai feltételek biztosítása a sajátos nevelési igény tanulók számára:

 

A nevelés, oktatás, fejlesztés kötelezően biztosítandó pedagógiai feltételeit a közoktatási törvény foglalja össze. A törvény a sajátos nevelési igényű tanulókhoz igazodva az általánosan kötelező feltételeket több területen módosítja, illetve kiegészíti olyan többletszolgáltatásokkal, amelyeket ki kell alakítani, és hozzáférhetővé kell tenni a sajátos nevelési igényű tanulók számára. Így intézményünkben biztosítjuk:

 

  • a speciális tantervet, tanulási segédleteket,
  • a speciális tanulást, életvitelt segítő technikai eszközöket.

 

Az intézményben megvalósuló integrált nevelés, oktatás

 

A sajátos nevelési igényű tanulók eredményes szocializációját, iskolai pályafutását elősegítheti a nem sajátos nevelési igényű tanulókkal együtt történő – integrált - oktatásuk.

Az együttnevelést által intézményünk sikerkritériumnak a tanulók beilleszkedését, a többi tanulóval való együtt haladását tekinti, melynek eredményes megvalósítását az alábbi tényezők biztosítják.

 

  • A pedagógusoknak, a szülők közösségének sikeres felkészítése a sajátos nevelési igényű tanulók fogadására.
  • Az együttnevelés megvalósításában, a különböző pedagógiai színtereken érvényesül a habilitációs, rehabilitációs szemlélet és a sérülés specifikus módszertani eljárások alkalmazása. A módszerek, módszerkombinációk megválasztásában a „sérülésspecifikusság” alkalmazkodást jelent a sajátos nevelési igény típusához, az elmaradások súlyosságához, az egyéni fejlődési sajátosságokhoz.
  • A tevékenység olyan nyitott tanítási-tanulási folyamatban valósul meg, amely lehetővé teszi az egyes gyermek vagy csoport igényeitől függő pedagógiai – esetenként egészségügyi – eljárások, eszközök, módszerek, terápiák, a tanítástanulást segítő speciális eszközök alkalmazását.
  • A sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésében, oktatásában, fejlesztésében résztvevő, magas szintű pedagógiai, pszichológiai képességekkel (elfogadás, tolerancia, empátia, hitelesség) és az együttneveléshez szükséges kompetenciákkal rendelkeznek pedagógusaink, akik:
  • a tananyag-feldolgozásnál figyelembe veszik a tantárgyi tartalmak – egyes sajátos nevelési igényű tanulók csoportjaira jellemző – módosulásait, szükség esetén egyéni fejlesztési tervet készítenek, ennek alapján egyéni haladási ütemet biztosítanak, a differenciált nevelés, oktatás céljából individuális módszereket, technikákat alkalmaznak,
  • a tanórai tevékenységek, foglalkozások során a pedagógiai diagnózisban szereplő javaslatokat beépítik, a folyamatos értékelés, hatékonyságvizsgálat,
  • a tanulói teljesítmények elemzése alapján - szükség esetén - eljárásaikat megváltoztatják, az adott szükséglethez igazodó módszereket megválasztják,
  • egy-egy tanulási, nevelési helyzet, probléma megoldásához alternatívákat keresnek,
  • alkalmazkodnak az eltérő képességekhez, az eltérő viselkedésekhez,
  • együttműködnek különböző szakemberekkel, a gyógypedagógus iránymutatásait, javaslatait beépítik a pedagógiai folyamatokba.

 

  • A sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésében, oktatásában, fejlesztésében részt vevő – a tanuló fogyatékosságának típusához igazodó szakképesítéssel rendelkező – gyógypedagógiai tanár az együttműködés során
  • segíti a pedagógiai diagnózis értelmezését,
  • javaslatot tesz a fogyatékosság típusához, a tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására (a tanuló elhelyezése az osztályteremben, szükséges megvilágítás, hely- és helyzetváltoztatást segítő bútorok, eszközök alkalmazása stb.)
  • segítséget nyújt a tanuláshoz, művelődéshez szükséges speciális segédeszközök kiválasztásában, tájékoztat a beszerzési lehetőségekről, javaslatot tesz gyógypedagógiai specifikus módszerek, módszerkombinációk alkalmazására,
  • figyelemmel kíséri, a tanulók haladását, részt vesz a részeredmények értékelésében, javaslatot tesz az egyéni fejlesztési szükséglethez igazodó módszerváltásokra,
  • együttműködik a többségi pedagógusokkal, iránymutatásai során figyelembe veszi a tanulóval foglalkozó pedagógus tapasztalatait, észrevételeit, javaslatait,
  • terápiás fejlesztő tevékenységet végez a tanulóval való közvetlen foglalkozásokon – egyéni fejlesztési terv alapján a rehabilitációs fejlesztést szolgáló órakeretben –, ennek során támaszkodik a tanuló meglévő képességeire, az ép funkciókra.

 

II. Az iskola szakember ellátottsága

 

Iskolánkban az integráció eredményes megvalósulását a következő fejlesztő szakemberek segítik/segíthetik.

- 2 fő fejlesztő pedagógus, 1fő gyógypedagógus 1 fő gyógypedagógiai asszisztens végzettségű szakember dolgozik.

 

Iskolánkban jelenleg egy fő fejlesztő szakember dolgozik fejlesztő státuszban.

2009-ben városunkban is megalakult az EGYMI. Az ezt követő önkormányzati rendelkezések és átszervezések következtében az SNI „A”; tanulók ellátását az EGYMI gyógypedagógusa látja el.

A gyógypedagógus az SNI tanuló tanítójával szorosan együttműködik, a kapcsolattartás, az információáramlás folyamatos.

 

III. Az iskola tárgyi feltételei

 

Az iskola a fejlesztés különböző területeihez szükséges fejlesztő eszközökkel rendelkezik. Változatos mozgásfejlesztő eszközök, fejlesztő játékok és szoftverek, könyvek és egyéb fejlesztő kiadványok állnak rendelkezésre.

 

IV. Az iskolában előforduló SNI tanulók

 

Alsó tagozat:

Felső tagozat:

 

V. Az integráció megvalósulása

 

A szakértői vélemény megismerése után a gyermek tanítását vállaló pedagógus felveszi a kapcsolatot a szülővel, a szakszolgálattal illetve az iskolai fejlesztő pedagógussal. A családlátogatás során ismerkedik az SNI tanulóval és családjával. A szülőkkel való kapcsolattartás az integráció teljes időszaka alatt folyamatosnak és rendszeresnek kell lennie. Segítőkész magatartás, a szülő bizalmának elnyerése, a szülői kompetenciák erősítése a jövő szempontjából nagyon fontos.

 

Iskolánkban az integrációt iskolába lépéskor egy alapos előkészítő időszak segíti. Az első osztályba lépő kisgyermek egy négyhetes „Felfedező Program”-ban vesz részt. Ezen időszak alatt a pedagógusnak lehetősége nyílik a gyerekek megismerésére, a tanulók különböző fejlettségi szintjének feltárására. A különbségek tisztázása után, jöhet csak a tervező munka. Ez a tervezés természetesen nem csak az első osztályban, hanem minden évfolyamon fontos, hisz a tanulók éppen adott fejlettségi szintjére építünk.

Ebben a tervezési fázisban az SNI „A” tanulónk esetében, mind a tanító, mind a szakos tanár mind a gyógypedagógus fontos szerepet tölt be. A többségi pedagógus a szakembere annak, hogy az ép gyermekek esetében az adott életkori szinten, osztályfokban milyen nevelési, oktatási feladataik vannak. Az ő kompetenciájuk annak az eldöntése is, hogy a célokat milyen program, módszerek és eszközök felhasználásával valósítják meg.

A sajátos nevelési igényű gyermekre irányuló tervezéskor adott a sérüléstípusnak megfelelő szakértői bizottság által a komplex vizsgálatok alapján kialakított szakvélemény. Ez az esetek többségében fejlesztő diagnózist tartalmaz.

Átolvasva a vizsgálatok részeredményeit, összegzését, ki kell, hogy derüljön, mely funkciókra építhetünk, és melyek a fejlesztendő területek. A tanító, szaktanár által készített terv azonban feltételezi a gyermek osztályhelyzetben történő megfigyelését is, hiszen a hatékony fejlesztés, oktatás feltétele, hogy a tanuló folyamatosan részt vegyen az oktatás folyamatában.

 

Ezért a sajátos nevelési igényű tanulót érintő tananyaggal kapcsolatos tervezési szempontok:

– mit tanítunk,

– mi a célunk vele,

– milyen módszereket és tanulásszervezési technikákat alkalmazunk (pl.: külön bemutatás, cselekedtetéses rávezetés; differenciálás; stb.),

– mi a követelmény

– az adott tanórán elérni kívánt eredmény,

– mit tekintünk optimumnak,

– milyen készségeket és képességeket szeretnénk fejleszteni és ebben mi az elvárt szint

(pl.: számlálási készség, készségszintű számjegyírás, olvasástechnika, kognitív funkciók: észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodási műveletek; nyelvi képesség: beszéd, írás, olvasás, belső beszéd; szociális képességek: alkalmazkodás társakhoz, felnőtthöz, önismeret, motoros képesség: mozgáskoordináció, szem–kéz koordináció, grafomotorika, állóképesség stb. fejlesztése),

– melyek azok a módszerek, óravezetési módok, amelyek a gyermek figyelmét folyamatosan fenn tudják tartani, és azokat tudatosan kell beépíteni a rá irányuló fejlesztésbe, nevelésbe, oktatásba.

 

Ugyanakkor a sajátos nevelési igényből fakadó szükségletek elvárások, fejlesztési, oktatási programok kiválasztása, esetleg kidolgozása, a megvalósítást célzó speciális módszerek, eszközök meghatározása a gyógypedagógus feladata. Az együttnevelés esetében ez egy igen komoly együtt tervezést is igényel, hiszen az eltérő követelményeket, elvárásokat kell oly módon összhangba hozni, megfogalmazni, majd megvalósítani, amelyek minden a csoportba/osztályba járó gyermek egészséges személyiségfejlődését, előrehaladását biztosítják.

 

A sajátos nevelési igényű tanulók esetében azt az elvet is tartva, hogy lehetőség szerint az adott tantárgyban a tantervi téma azonos legyen, s csak az egyéni szükségletek esetén térjen el a tananyag. Ez azonban feltételezi, hogy az osztályban tanító ismeri, és alkalmazni is tudja a differenciált óraszervezést és a differenciálás típusait. A differenciált feladat kidolgozásában a gyógypedagógus adhat segítséget. Ugyanakkor a sajátos nevelési igényű gyermek/tanuló részére a tanórai foglalkozásokon túl kötelező egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozásokat a gyógypedagógus tervezi, vezeti. E foglalkozások fejlesztési céljai azonban teljesen nem különülhetnek el a tanóraiaktól, hiszen a kompetencia alapú tudás elsajátításához feltétlen szükséges a tanulási képességek fejlesztése, amely mindkét szervezési (osztály, egyéni és/vagy kiscsoportos fejlesztés) formában meg kell, hogy valósuljon, azaz az általános iskolai és a gyógypedagógiai tanár speciális feladatkörökkel együttműködve dolgozzanak közös felelősséget vállalva.

 

Iskolánk próbálkozik az inklúzió szellemének megfelelő teljes integrációval. A tanuló teljes időtartamban az osztálytársaival együtt, a gyógypedagógussal kidolgozott egyéni haladási ütem szerint tanul. A heterogén osztálycsoportban való neveléssel, oktatással nagyobb esélyük van a sikeres szocializációra. A munkát a gyógypedagógus koordinálja. Az első osztályokban a tanító munkáját fejlesztő pedagógus és gyógypedagógiai asszisztens segíti.

Természetesen az SNI tanulók legoptimálisabb fejlődéséhez a kéttanáros modell megvalósítása lenne a legideálisabb.

Az SNI tanuló értékelése az eltérő tanterv illetve az egyéni fejlődési ütem, az egyéni különbségek maximális figyelembevételével történik. A tanuló teljesítménye önmagához mérten és előremutatóan kerül értékelésre, megőrizve a tanulási kedvet.

A szakértői véleményben meghatározott óraszámban habilitációs, rehabilitációs egyéni fejlesztésben részesül, melyet a megfelelő szakos gyógypedagógus tart.

Iskolánk mindent megtesz a sikeres integrációért. Megvalósítjuk az integráció törvényi feltételeit, biztosítjuk az SNI tanuló törvény adta jogait, a kötelező és adható kedvezmények igénybevételét, differenciált óraszervezéssel az egyéni képességek kibontakozását. Az újjáépített iskolánk teljesen akadálymentesítetté is vált.

Reméljük, hogy tantestületünk elindult egy új úton. Nagyon fontos a szemléletváltás, a rossz szokások, beidegződések levetkőzése, új pedagógia módszerek kipróbálása. Ezzel az oktatást az SNI tanulók számára is hatékonyabbá tehetjük. Az elfogadó légkör mindenki - pedagógusok és gyerekek - munkáját megkönnyítheti. A pedagógusok törekednek a speciális ismeretek megszerzésére, rendszeresen továbbképzéseken vesznek részt. Új kompetenciákat sajátítanak el és ezeket megpróbálják a napi munkában kamatoztatni.

Az SNI tanulók nevelésében és oktatásában az irányelvben leírtakat alkalmazzuk. A fent bemutatott pedagógiai programunkban szerepelnek az SNI tanuló nevelésének és oktatásának sajátos elvei mellett a tanulást, fejlődést nehezítő körülmények is. Meghatározzuk és biztosítjuk azokat segítő eljárásokat, amelyek az eredményes integráció feltételei lehetnek. A fejlesztéshez, habilitációs és rehabilitációs célú foglalkozások vezetéséhez, az egyéni fejlesztő programok kimunkálásához, a tantárgyak fejlesztési feladatainak megvalósításához a szakirányú képesítéssel rendelkező gyógypedagógiai tanár együttműködése szükséges. Amennyiben a tanuló állapota megkívánja, úgy más szakembert (pl. terapeuta, logopédus, pszichológus, orvos, konduktor) is be kell vonni a fejlesztő munkába.

 

VI. Az SNI tanulók integrációját segítő speciális módszerek

 

a, .Az integrált keretek között nevelt tanulási zavarral küzdő gyerekek fejlesztése

 

Hiperaktivitás és figyelemhiány (zavar)

  • Alapvető a gyermek elfogadása, jól szervezett környezet
  • Egyszerű szabályrendszer
  • Előre ültetjük, minél kevesebb inger érje(ajtó, ablak mellé ne üljön!)
  • Ülhet Bobath labdán a tanórán.
  • Egyezményes jelek, piktogramok használata a tábla szélén
  • Többcsatornás ismeretközlés
  • Mozgásos feladatokkal pl. táblatörlés megbízni
  • Ugrálás módszere, egy vagy néhány feladat megoldás után talajra ragasztott vonalak között vagy trambulinon ugráljon.
  • Tananyag papírcsíkos feldolgozása segítheti a figyelemösszpontosítást.
  • Rövid, egyértelmű utasítások szemkontaktus felvételével
  • Az elvárt viselkedés egyértelmű megfogalmazása
  • Utasítások részekre bontása, megértésük ellenőrzése
  • Rutin kialakítása
  • Munka megtervezése együtt, tér és időkeretek kialakítása
  • Részfeladatok elvégzése esetén megerősítés
  • Kevesebb házi feladat
  • Írásos feladat külalakja ne legyen annyira fontos
  • Saját tempójához igazodó számonkérés
  • Pozitív tulajdonságokra, értékekre, érdeklődésre építés

 

b, Diszlexiás, diszgráfiás tanuló oktatása-nevelése

 

A diszlexia a tanulási zavarok fogalomkörébe tartozó, intelligenciaszinttől független olvasási és helyesírási gyengeség. Hátterében a központi idegrendszer sérülései, organikus eltérései, érési késése, működési zavara, örökletesség, lelki és környezeti okok különböző összefonódásai találhatók meg, valamelyik dominanciájával. Általában differenciálatlan az aktív szókincs, és gyenge a verbális emlékezet. Vizuális emlékezetük gyakran erősebb A tanuló az új szavakat nehezen jegyzi meg, megmásítja, torzítja, jó értelmi képesség esetén új szót alkot helyette, vagy körülírja a fogalmat. Az olvasás tanulása során nehezen alakul ki a hang-betű kapcsolat, gyakori és makacs betűtévesztések fordulnak elő, a sorrendben átvetések tapasztalhatók, a hosszabb szavak áttekintése rendkívül nehéz. Hibás kombinációk, felületes akusztikus képzetek előhívása észlelhető. Nehéz a figyelem megosztása, lassú az olvasási tempó, gyenge a szövegértés. A súlyos olvasás- írászavar irreverzibilis, maradványtünetei a közép-és felsőfokú oktatásban illetve a felnőttkorban is feltűnnek és fennmaradnak. Diszgráfia esetén az írómozgásokban, azok kivitelezésében jellemző a rossz kéztartás, az íróeszköz helytelen fogása, a görcsösség. Más tananyagokban való előrehaladáshoz viszonyítva nagyon lassú az írás megtanulásának folyamata. Az írómozgás az egyenetlen, ritmus a és lendülete töredezett lesz, az optimális mozgássor csak nagyon lassan valósul meg, ezért fáradékonyabbak a diszgráfiás tanulók. A fejlesztés célja: Az olvasás-, írászavarok javításának feladata az iskolás korban, hogy kialakítsa a tanulóban az intellektusának és mindenkori osztályfokának megfelelő értő olvasás-írás készséget, fejlessze kifejező készségét, segítse az olvasás-írás eszközzé válását az ismeretek megszerzésében.

 

A fejlesztés feladatai:

a, a testséma biztonságának kialakítása,

b, a téri és időrelációk kialakítása praktikus és verbális szinten,

c, a vizuomotoros koordináció gyakorlása,

d, a látás, hallás, mozgás koordinált működtetése,

e, az olvasás, írás tanítása (szükség esetén újratanítása) lassított tempójú, nyújtott ütemű, hangoztató-elemző, szótagoló,a homogén gátlás elvét figyelembe vevő, valamint a vizuális-és auditív észlelésre alapozó módszerrel,

f, az olvasás, írás készségének folyamatos gondozása, fejlesztése a tanuló egész iskolai pályafutása alatt,

g, a kompenzáló technikák alkalmazása valamennyi tantárgy tanulása során,

h, az élő idegen nyelv oktatása speciális módszerekkel, auditív megközelítéssel,

i,az olvasásképtelenség esetében a tanulás segítése a szövegszerkesztő használatának megtanításával és alkalmazásával.

j, tanulási típusnak megfelelő tanulásmódszertan, vizualitásra épülő gondolattérkép használata.

 

c, Diszkalkuliás tanuló oktatása-nevelése

 

A diszkalkuliás tanulóknál általában valamilyen idegrendszeri sérülés következtében zavart az érzékelés-észlelés folyamata. Nehezítetté válik a szimbólumok felismerése és tartalmaiknak azonosítása, akadályozott a fogalmak kialakulása, sérülnek a fogalmakkal végzett gondolkozási műveletek, a sor és szabályalkotás, a tér és síkbeli viszonyok érzékelése, illetve zavart szenved az emlékezet és a figyelem. Éppen ezért hiányzik matematikai érdeklődésük, kialakulatlan a mechanikus számolási képességük. Ezeket a hiányokat pótolják a térbeli orientáció és az egyensúly fejlesztéséhez, az irányérzék javításához szolgáló különböző eszközökkel, javítják eszközhasználattal. Indokolt esetben, a szakértői bizottság javaslatára élnek az értékelés alóli felmentés lehetőségeivel.

 

d, Az integrált keretek között nevelt gyenge intellektusú tanulási zavaros tanulók fejlesztése

 

  • A differenciált óravezetés, egyéni fejlődési haladási ütem mellett speciális módszerek alkalmazására is szükség van.
  • Pszichikus funkciók fejlesztésére nagy hangsúlyt fordítunk
  • Képességfejlesztésben figyelembe vesszük a közvetlen érzéki tapasztalás nagy szerepét
  • Tárgyi, cselekvéses, cselekvésbe ágyazott ismeretszerzés
  • A fejlesztés folyamatában törekszünk, hogy folyamatosan jelen legyen a korrekciós, kompenzáló jelleg
  • A verbális megerősítés alkalmazása
  • Kis lépésekben történő haladás
  • Kevés anyag változatosan
  • Többcsatornás ismeretközlés
  • Ismétlés, gyakorlás fokozott szerepe
  • Kis részekre bontott tananyag

 

e, Integrált keretek között nevelt ép értelmű mozgásfogyatékos fejlesztése

 

  • Helyes ülés, testtartás kialakítása, reflexgátló testhelyzetek
  • Speciális eszközök pl. gömbceruza, nagyobb vonalazású füzet használata
  • Kompenzáció lehetősége pl. lábbal írás, rajzolás
  • Számítógép használata
  • Mozgásnevelés, adaptív testnevelés
  • Kommunikációs zavarok enyhítése, számítógép használata
  • Megismerő funkciók fejlesztése

 

Fejlesztésük főbb elvei:

 

A mozgáskorlátozott tanuló iskolai tanulásának nehézségeit leginkább a mozgásszervi károsodás következtében kialakult kommunikációs zavarok és a mozgásteljesítményt igénylő feladatok kivitelezése jelentik. Mindkettő befolyásolja az olvasás, írás, beszéd elsajátítását is, ezért kiemelt fejlesztési feladatként kell kezelni. A mozgáskorlátozott tanuló egyedi, speciális megsegítést igényel. Ennek során figyelembe kell venni kommunikációjának formáját, szintjét, a gyermek érzelmi állapotát, értelmi képességeit és fizikai adottságait is. A speciális módszerek, terápiák és technikák alkalmazása és a technikai jellegű segédeszközök igénybevélete segíti - a mozgásbiztonságot, - a mozgásreflexek célszerűségét és gyorsaságát, - az író, rajzoló és eszközhasználó mozgást, a hallásra, beszédészlelésre támaszkodó tevékenységeket. Az integrált nevelés-oktatás során különös figyelemmel kell lenni a következőkre: - Szükséges az egész nevelőtestület egyetértése és befogadó képessége - A mozgáskorlátozott tanulók optimális fejlődése érdekében a speciális elvárások és tennivalók (eszköz, segédeszköz, segédletek, differenciálás, az értékelés, minősítés, a követelmény egyénre szabott legyen ) vannak ,. Különösen jelentős az osztályfőnök szerepe. A helyi tantervben az egyes tantárgyak követelményei a tanulók egyéni adottságainak figyelembevételével érvényesíthetők

 

f, Az integrált keretek között nevelt ép értelmű látássérült oktatása-nevelése

 

  • A megmaradt funkciókra (látásmaradvány) támaszkodás
  • A hiányzó funkció kompenzációja tapintás, ill. hallás útján
  • Tanterv adaptálása (rajz helyett mintázás)
  • Brille írás
  • habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozások keretében látásnevelés, tájékozódásra nevelés, mozgáskorrekció
  • speciális sérülés specifikus eszközök használata (nagyító, nagyobb vonalazású gyengén látók számára készült füzet , hangos könyvek stb.)

 

Fejlesztésük főbb elvei

 

Az iskolában történő együttnevelés minden esetben egyéni döntést, esetenként egyéni fejlesztést igényel. Az integrált nevelés-oktatás során különös figyelemmel kell lenni a következőkre: - A látássérült tanuló vegyen részt olyan egyéni fejlesztésekben, amelyre állapotából fakadóan szüksége van. Ennek megvalósításához a szakértői javaslat nyújt támpontot, illetve igénybe vehető a látássérültek iskoláiban létrejött egységes gyógypedagógiai módszertani intézmények által biztosított szak- és szakmai szolgáltatás. - A látássérült tanulók optimális fejlődése érdekében a pedagógiai programban megfogalmazódnak a speciális elvárások és tennivalók (eszköz, segédeszköz, segédletek, differenciálás, az értékelés, minősítés, a követelmények egyénre szabott formái stb…). Különösen jelentős az osztályfőnök szerepe, az osztályban tanító pedagógusok tájékoztatásában a tanuló sajátos nevelési igényeiről.

 

Az integrált keretek között nevelt ép értelmű hallássérült oktatása-nevelése

 

  • Lehetőleg úgy ültetjük, hogy a tanárt és a többi tanulót is jól lássa

Programok (2)

 

Étlap 2024.04.22. heti PDF link

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Áprilisi programok

 

2024.04.23-. kedd, - Fogadóóra 1-8. évfolyam 16:00-18:00

 

 

Májusi programok

 

2024.05.01. szerda - Munkaszüneti nap

2024.05.07. kedd 10:00-15:00 - papírgyűjtés

2024.05.20. hétfő, - Pünkösd hétfő

2024.05.21. kedd, - Tanítás nélküli munkanap (felügyeletet biztosítunk)


 

 

Júniusi programok

 

 

2024.06.20. csütörtök, - 8:00-11:00 Egészség és sport projektnap

2024.06.21. péntek - 1-4. óra osztályfőnöki órák, 18:00 Ballagás

2024.06.26. szerda, - 8:00 tanévzáró ünnepség, bizonyítványosztás

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

A 2023/2024. TANÉV FELSŐTAGOZATOS TANULÓ ESZKÖZSZÜKSÉGLETE

 

8 db kisméretű vonalas füzet (A/5)

4 db kisméretű négyzetrácsos füzet (A/5)

3 db kisméretű simalapú füzet (A/5)

1 db szótárfüzet

1 db hangjegyfüzet

1 db körző

2 db vonalzó (1 db derékszögű és 1 db egyenes)

1 db szögmérő

30 db rajzlap

Tolltartóban: kéken fogó tollak, grafit ceruzák, színes ceruzák, radír, technokol ragasztó

 

testnevelés: tornacipő, fehér póló, tornanadrág

A fent felsorolt eszközök körülbelüli darabszámok, amelyek segítségül szolgálnak a tanévkezdési előkészülethez.

Az esetleges, itt nem szereplő eszközökről, a szaktantárgyat tanító pedagógus ad megfelelő tájékoztatást a tanév elején.

 

 

Az 1. osztályban szükséges eszközök listája:

 

Tolltartóba:

3db grafitceruza /HB-s/

2db vastag postairon /piros-kék/

2db piros-kék ceruza

1doboz színes ceruza /legalább 6db-os/

1db jó minőségű, puha radír

1db kis méretű egyenes vonalzó

tartályos hegyező

 

Technika és rajz

40 db rajzlap /20 db famentes és 20 db hagyományos/

1 csomag színes papír

rajzmappa

 

1db üres cipős dobozba téve:

zsírkréta /6db-os/

vízfesték / Süni/

3 féle ecset

víztartó edény /konzerves doboz/

puha rongydarab

gyurma,

olló

ragasztó /1db technokol vagy kenőfejes és 1db nagy stiftes-fehér Pritt/

1 db fehér, vékony háztartási gyertya,

1-1 vékony és közepes fekete filc

 

Matematika

1db négyzetrácsos füzet

1doboz korong /piros-kék/

tükör,

számoló pálcika

 

Magyar nyelv

3 db elsős vonalazású füzet (1. o. 14-32-es), ebből az egyik ÜZENŐ füzet lesz.

1 db sima füzet

2 csomag írólap

 

Erkölcstan

1 db sima füzet

 

Testnevelés

fehér póló

kék v. fekete rövidnadrág

fehér bokazokni

tornacipő

1db textilzsák

babzsák

 

Napközi

székpárna rákötővel

Váltócipő -kezdetben akár a nyári szandi is jó, amíg ki nem növi. Papucs nem lehet!

Váltóruha kis szütyőben: bugyi, zokni, póló, nadrág.

3 csomag 100-as papírzsebkendő

2 guriga WC papír

2 guriga papírtörlő

2 cs. éttermi szalvéta

1 doboz folyékony szappan

 

Kérjük, hogy a tisztasági csomagon kívül mindenre írják rá a gyermek nevét, vagy jelöljék úgy, hogy megismerje.

A füzetekre olyan borítót kéne tenni, ami nem jön le, könnyen kezelhető a gyerekeknek.

A tankönyvekre, ha szeretnének előre venni borítót, az átlátszó, felragasztható típust válasszák. Így könnyebben eligazodnak a gyerekek a könyvek között.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2023.06.15. csütörtök 8:00-12:00 Sportnap 

2023.06.16. péntek délelőtt négy osztályfőnöki óra, délután 18:00 Ballagás 

2023.06.21 szerda 8:00 Tanévzáró 

 

Kitűnő tanulók/Erzsébet jó tanulók tábora 2023. június-július

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

VERSENYEREDMÉNYEK A 2021/2022. tanévben

 

ANGOL NYELVVIZSGA alapfokú C típusú

BORSI ENIKŐ 8. a

FÜLÖP ERIKA 8. a

VARGA BERNADETT 8. a

RICHTER ADRIENN 8. b

 

ITTHON OTTHON VAGY országos földrajzverseny

  1. hely BALÁZS BÍBORKA 7. c


     

AZ OKTATÁSI HIVATAL GYŐRI PEDAGÓGIAI OKTATÁSI KÖZPONT ÁLTAL SZERVEZETT

TECHNIKA, ÉLETVITEL ÉS GYAKORLAT TANTÁRGYI DUNÁNTÚLI VERSENYÉNEK KOMÁROM – ESZTERGOM MEGYEI DÖNTŐJÉN

III. helyezést ért el

BALÁZS BÍBORKA 7. b

KAKUCSI NORBERT 6. b

 

B33 DIÁKOLIMPIA ORSZÁGOS DÖNTŐ KOSÁRLABDA

  1. HELY

A csapat tagjai voltak:

MIKULA LINETT 8. b

IMRE NIKOLETT 8. a

IMRE VIVIEN 7. c

FEJES FLÓRA 7. b

VÁGVÖLGYI VIKTÓRIA 6. b


 

TITOK Angol levelezős verseny (6 fordulós országos csapatverseny) alsó tagozat:

14. helyezés: Krcsma Kitti-Ujvári Anna 4.b

20.heyezés: Danyi Liliána- Kiss Lili 4.a

21.helyezés: Agócs Gergő-Kapdos Dávid-Sági Richárd-Vlaszács Ádám 4.a

53. helyezés: Glázer Tamás-Disca Sorin alex 4.a

TITOK Angol levelezős verseny (6 fordulós országos csapatverseny) felső tagozat:

15. helyezés: Fosztó Vivien- Marczin Hanna-Oláh Vvien-Őri Fanni 7.b


 

Betűkaland 2. osztály

  1. helyezés: Eichhardt Anna 2.a

Lengyel Zétény 2.a

Tóth Benedek Márk 2.a

  1. helyezés: Vágvölgyi Zoltán 2.a

  2. helyezés: Németh Liliána 2.a

Olvass velünk! 4.osztály:

II.helyezés: Kiss Lili 4.a


 

Ne habozz,lapozz! 4.évfolyam (csapatverseny):

I.helyezés: Krcsma Kitti 4.b

Erdelics Lilla 4.b

Mag Imola 4.b

III.helyezés: Horváth Linetta 4.a

Danyi Liliána 4.a

Szücs Dávid 4.a


 

Ne habozz, lapozz!-5.-6.évfolyam (csapatverseny):

  1. Fodor Sára 5.a

Krasznay Levente 5.a

Somlói Vivien 5.a

Ne habozz, lapozz! 7-8.évfolyam (csapatverseny):

I.helyezés: Fülöp Erika 8.a

Kakas László 8.a

Varga Bernadett 8.a

II.helyezés: Szűcs Dominik Noel 7.b

Bene Szidónia 7.b

Balázs Bíborka 7.b

III.helyezés: Birkás Jázmin 7.c

Emődi Zoé 7.c

Gulyás Letícia 7.c

Szántay Csaba Országos Kémia verseny (csoportos):

11.helyezés: 7.b Balázs Bíborka

Bene Szidónia

Fosztó Vivien

Tóth Viktória Nikol


 

Kazinczy-Szépkiejtéi verseny:


 

I.helyezés: Balázs Bíborka 7.b

Bene Szidónia 7.b

II.helyezés: Ravasz Kimberli 5.b

III.helyezés: Kónya Fanni 5.b


 


 

Hunyadi matekverseny:

4.évfolyam:

4. helyezés: Krcsma Kitti

Mag Imola

Ujvári Anna

5.helyezés: Kiss Lili

Kapdos Dávid

Szalma Attila

8. helyezés: Danyi Liliána

Disca Sorin Alex

Vlaszács Ádám

11. helyezés: Szűcs Dávid

Agócs Gergő

Glázer Tamás

5. évfolyam:

1.helyezés: Kakucs Levente

Budai Zsolt Gábor

Lódi Száva Enikő

2. helyezés: Dubász Amina

Széll Dalma Panna

Vlaszács Liza

3.helyezés: Jurida Máté

Müller Krisztián

6.évfolyam:

1.helyezés: Varga Lídia

Szücs Dániel

Vágvölgyi Viktória


 

4.helyezés: Bartha Balázs

Kakucsi Norbert

Gocsik Dávid

7.évfolyam:

2.helyezés: Boros Attila

Gruden Edmond Milán

Szücs Dominik Noel

3.helyezés: Fosztó Vivien

Marczin Hanna Mária

Őri Fanni

5.helyezés:Balázs Bíborka

Bene Szidónia

Oláh Vivien

8.évfolyam:

4.helyezés: Jurida Bence

Kakucsi Viktória

Tóth Bettina

Ősök-Bányász hősök

Vágvölgyi Viktória

Török Judith Dalma

Balázs Bíborka


 

B33 DIÁKOLIMPIA MEGYEI DÖNTŐ KOSÁRLABDA

I.helyezés: Fejes Flóra 7.c

Imre Vivien 7.c

Imre Nikolett 8.a


 


 

Hunyadi 60.éves évforduló szépíró verseny:

I.helyezés: Hajdu Szimonett 4.a

Orsós Anasztázia 5.b

Tóth Bettina 8.b

II.helyezés: Gombkötő Laura 5.b

Úszás Diákolimpia körzeti döntő:50 m (Ikorcsoport)

I.helyezés hátúszás: Eichhardt Anna 2.a

II.korcsoport

I.helyezés 50 m hátúszás: Vlaszács Liza 5.a

I.helyezés 50 m gyors úszás: Vlaszács Liza 5.a

III.helyezés 50 m hátúszás: Géczi László Zalán 3.b

Kovács Réka

IV:helyezés 50 m gyorsúszás: Géczi László Zalán 3.b

III.korcsoport:

100 m mellúszás:

I.helyezés: Gálos Kitti

II.helyezés: Balázs Bíborka

III helyezés: Fekete Léna Lujza

Bartha Balázs

100m gyors

3.helyezés: Gálos Kitti

4.helyezés: Balázs Bíborka

5.helyezés: Fekete Léna Lujza

IV.korcsoport:

100m gyors

  1. Bene Szidónia

100m mellúszás:

II.helyezés: Bene Szidónia

III.helyezés: Eichardt Petra


 

Versmondó verseny:

I.helyezés Vágvölgyi Zsófia 8.b

II.helyezés Kovács Réka 5.b

III.helyezés Vadász Titanilla 5.b


 

 

 

Gratulálunk lányok!

 

Kosárlabdából a B33-as országos Diákolimpia versenyen az Oroszlányi József Attila Általános iskola tanulói akik egyben az OSE utánpótlás játékosai, a Budapesten megrendezett területi döntőn első helyt szerezve jutottak be a Miskolcon megrendezett országos döntőben. A döntő mérkőzéseire június 12-én vasárnap került sor. Itt a csoportjukból még továbbjutottak, de az elődöntőben sajnos alulmaradtak, így a bronzérmet szerezték meg.

A fantasztikus eredményt elért U14 és U12  korosztályba tartozó játékosok: Fejes Flóra, Imre Nikoletta, Imre Vivien, Mikula Linett, Vágvölgyi Viktória.

A versenyre a lányokat az OSE részéről Kláris Zoltán és szüleik kísérték el, így kellemes környezetben, családias hangulatban telt el a kiemelkedő eredménnyel zárult vasárnapi döntő.

Gratulálunk a csapatnak, köszönjük a segítők munkáját!

2022 kosaras diakolimpia

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tájékoztató a testnevelés és sport foglalkozásokról

 

 

Választható összevont testnevelés órák

Foci 5-6. évfolyamosoknak. Az iskola udvarán, esetenként a tornateremben. Hétfő 13:30-15:00.

Foci 7-8. évfolyamosoknak. Az iskola udvarán, esetenként a tornateremben. Kedd 13:30-15:00.

Úszás, szerda 13:45- 15:15. ( A gyermekek önállóan mennek az uszoda bejáratához. A foglalkozás után önállóan mennek haza.)

Karate, csütörtök 13:45-15:15. ( A gyermekek önállóan mennek a volt Arany János Általános iskola bejáratához. A foglalkozás után önállóan mennek haza.)

Tánc csütörtök 13:30-15:00. Az iskolai balett teremben.

 

Gyógytestnevelés időpontok:

Alsósoknak (1-4 osztály)

Hétfő gyógy úszás 14:00-14:45,                    Kedd 12:55-13:40 tornaszoba

A gyermekeket asszisztensek kísérik az uszodába és onnan vissza az iskolába.

Felsősöknek:

Hétfő gyógy úszás II. 14:45-15:30,                Kedd 13:40-14:25 tornaszoba

A gyermekek önállóan mennek az uszoda bejáratához. A foglalkozás után önállóan mennek haza.

 

Dobj a kosárra foglalkozások

1-2. évfolyam kedd és csütörtök 6. órában

3-4. évfolyam hétfő és szerda 15:30-16:30

 

MOL-Bozsik labdarúgás foglalkozások

1-2. évfolyam kedd és csütörtök 15:30-16:30

3-4. évfolyam kedd és csütörtök 16:30-17:30

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Információk a befizetéshez.

2021 szeptember várható befizetési díjak.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tisztelt Szülők!

 

Az elmúlt napok tapasztalatai azt mutatják, hogy újra beszélnünk kell azE-kréta

bejelentkezésekről!

 

Az e-kréta oldala elérhető

közvetlenül a https://klik031828001.e-kreta.hu linken, vagy az iskola weboldaláról

(ezen az oldalon)az iskolánkról almenü (bal felső sarok) első pontja.

 

A család részéről kétféle belépés van az E-krétába.

 

1. Tanulói belépés

ahol a gyermek OM azonosítójával (ez egy 11 jegyű szám, megtalálható a diákigazolványon,

ellenőrzőben) és jelszóként a gyermek születési dátumával ( 2000-01-01 formátumban)

tud belépni. Ekkor tudja használni az "Új üzenetek fület" a házi feladat ablakban.

Ez a belépés kell a gyermeknek!

 

2. Szülő belépése

OM azonosító + kettő betű vagy számjegy, ezt a rendszer generálja, valamint az ehhez

tartozó jelszót is. Aki ezt nem találja, vagy elfelejtette a jelszót, kérhetnek újat a

titkárságon  személyesen 8:30-13:30-ig, vagy ugyanekkor telefonon a

34/360-965-ös telefonszámon.

Ha így lép be a szülő, Ő nem tud a HF-re (házi feladatra) válaszolni,

kérdezni, de el tudja olvasni a központi faliújság üzeneteket, amit a gyerek nem.

 

A KÉT BELÉPÉS NEM EGYENÉRTÉKŰ,

kérem mindenki a megfelelőt használja!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Általános gyermek- és ifjúsági balesetbiztosítás

A Magyar Állam nevében a Miniszterelnöki Kormányiroda két naptári évre – 2020. január 1-től

2021. december 31-ig tartó időszakra – szóló szerződést kötött az UNIQA Biztosító Zrt.-vel

annak érdekében, hogy az

Általános gyermek- és ifjúsági balesetbiztosításról szóló 119/2003.(VIII.14.) Kormányrendeletnek

megfelelően a biztosított korosztályba tartozó magyar állampolgárok államilag finanszírozott

balesetbiztosítási védelemben részesüljenek.

A részletes leírás itt --> olvasható!

Az UNIQA biztosító tájékoztatója az Államilag finanszírozott általános gyermek- és

ifjúsági balesetbiztosításról itt --> olvasható. Kárbejelentő helyek  itt --> tekinthetők meg.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Részletek ide --> kattintva olvashatóak.

 

Intézményünk elsők között csatlakozott a Komplex Alapprogramhoz, mely módszertani újításaival, alprogramjaival a tanórai és tanórán kívüli programokat teszik majd élményszerűvé. Iskolánk pedagógusai elvégezték azokat a képzéseket, melyek az élménypedagógia  megvalósításához szükségesek. 

Minden diákunknak élményekben gazdag új tanévet kívánunk!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Változás a gyógytestnevelés ellátásában, a tájékoztató részletesen itt --> olvasható.

 

Ősszel az 5. évfolyam egy Tatai kiránduláson vett részt. A beszámoló itt --> olvasható.

 

Adományátvétel a BorgWarnernél. Az átadásról készült riport itt --> olvasható.

 

A tanévnyitó ünnepségről készült rövid beszámoló itt --> olvasható.

 

Tájékoztató és nyomtatható nyilatkozat a tanulószobai ellátásról itt --> olvasható.

 

Az idei tanévben is részt vesz iskolánk az iskolagyümölcs és  iskolatej programban.

A program leírása itt --> olvasható el.

 

Étkezési térítési díjak (árváltozás 2020.01.01-től), kedvezmények.

 

Egyéb információk (menza befizetési időpontok, alapítvány információk, stb.)

 

A 2018-2019 tanévben "Tudással iskolánkért" ünnepségen díjazott tanulók és felkészítők névsora "alsósok" illetve "felsősök"  linkre kattintva tekinthető meg.

 

Iskolánkban 2019 május 22.-én zajlott az idegennyelvi mérés.

A mérés részletei és eredményei itt --> olvashatók.

 

A Kormány az 1488/2016. (IX. 2) kormány határozattal elfogadta Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiáját.

A határozat teljes terjedelmében itt --> érhető el.

 

 

 

Az Oroszlányi József Attila Általános Iskola a Nemzeti Tehetséggondozó Program keretében pályázatot nyert az idei tanévre. A továbbiak itt --> olvashatók.

 

Határtalanul - 2019  

          2019. május 20-23. között iskolánk hetedik évfolyamos diákjai felvidéki

          kiránduláson vettek részt a Határtalanul! program keretében.

Útvonal és látnivalók:

Rozsnyó: Tűztorony, Székesegyház

Szepesszombat: Fő tér, templom

Bélai cseppkőbarlang

Késmárk: Fatemplom, Evangélikus templom; Thököly Imre sírja; Thököly vár

Lőcse: Szent Jakab templom, Városháza, szégyenketrec

Igló: kívánságharang, székesegyház

Csütörtökhely: gótikus templom

Dobsinai jégbarlang

Túra a Szlovák paradicsomban

Szepesváralja: várlátogatás

Kassa: Dóm; II. Rákóczi Ferenc sírja

Szállás: Tátralomnic, a Magas_tátra lábánál

 

Élményeinkről álljon itt tanulóink beszámolója.

A kirándulásról készült képek itt --> nézhetők meg.

 

 

Könyvtári pályázat

„Wekerle Sándor könyvtári állománygyarapítási pályázat 2014”

A pályázat kiírója: TINTA Könyvkiadó

Kaptunk: 8 db. (szótárt) 50 %-os kedvezménnyel, így 16 945 Ft-ot fizettünk érte.

 

Támop-6.1.2A-14-1

TÁMOP-6.1.2.A-14/1

 

Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú intézményekben valamint szabadidős közösségi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az iskolán kívüli szereplők bevonásával


 A TIE

A 2014. augusztus 28-án elindult, Teljes körű Iskolai Egészségfejlesztés (TIE) projekt keretén belül az Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI) és a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) konzorciumának, illetve egyéb bevont szereplők összehangolt munkájának célja a megfelelő egészségtudatos szemléletmód kialakítása, a gyermekek, tanulók (mindennapos) egészségfejlesztéssel összefüggő készségeinek, ismereteinek bővítése, és ezek viselkedésbe történő beépítése, főként közösségépítő, egészségfejlesztési és testmozgás programok segítségével.  A Magyar Állam az Európai Unió Szociális Alapjának támogatásával megvalósuló projektben amellett több külső közreműködő is rész veszt, összesen mintegy 18 megye 288 iskolája, 900 pedagógus, 54 megyei és 6 regionális koordinátor, illetve 100 védőnő, akik országos kapcsolati hálót kialakítva segíti a hasznos tudás átadását, legalább 100.000 tanuló (az 1.-től egészen a 8. évfolyamig) részére.

 

Megvalósítás – szakmai és módszertani háttér

A TIE keretében az OEFI munkatársai és más szakértők olyan 10 darab, egészségfejlesztési programelemekhez kapcsolódó szakmai ajánlásokat („EPSZA-füzetek”) hoztak létre, amelyek biztos, szakszerű háttért adnak az iskoláskorú gyerekek egészségtudatosabb szemléletmódjának kialakításához, a projekt céljainak eléréséhez. Ezen „füzetek” fő pillérét az életkori sajátosságoknak megfelelő, energia-egyensúly kialakulását szolgáló életmód- és testmozgás programok jelentik.

A 6 db EPSZA-füzet magában foglalja az „Iskolakert”, az „Egészséges élelmiszerek megismerése és elkészítésük változatos módjai”, az „Ivóvíz fogyasztásának népszerűsítése”, a „Megfelelő test- és száj-higiénés szokások kialakítása”, a „Sérülés megelőzés”, végül a „Egészségfejlesztési célzattal megalkotott kommunikációs események szervezése” témákat. Továbbá a 4 db, tanórán kívüli, mindennapos testmozgással összefüggő programelem valósul meg, amelyek közül a „Bringával az iskolába” és a „Lépések – számolva” a testmozgásban gazdag közlekedési formákat támogatják, a „Délután – vidám mozgás-játékok” és a „Szünet – aktív testmozgás” a kötelező tanórai foglalkozások utáni szabadidőben, illetőleg a délutáni tanítási időszakban lebonyolítható, szabadidősport jellegű programok megvalósítására koncentrál. Végezetül a „Nagyrendezvény – mozogjunk együtt” egy rendszeresen visszatérő, hagyományteremtő jelleggel szervezett, a tevékenységek változatosságára építkező iskolai esemény.

 

 

A TIE II. ütemében a résztvevő oktatási-nevelési intézmények tanulói számára, iskolán kívüli szereplők bevonásával megyei Hétpróbákat rendezünk. A nevükkel ellentétben a Hétpróbák nem klasszikus értelemben vett versenyek, sokkal inkább olyan egynapos, megyeközpontban megrendezett, forgószínpad jelleggel működő nagyrendezvények, amelyek közösségfejlesztő szándékkal, első sorban az összedolgozásból származó előnyöket és örömöket erősítik.

 

 

A Hétpróbák elemei:

  • Maraton próba (ügyesség, állóképesség)
  • Búvár Kund próba (ügyesség, víz)
  • Kinizsi erőpróba (hagyományteremtő sportok)
  • Szent László próba (ügyesség, csapatsport)
  • Bartók Béla próba (tánc)
  • „Egyem, vagy ne egyem” próba (egészséges táplálkozás)
  • „Hogyan mondjam el Neked?” próba (interaktív kommunikáció).

 

Eredmények

A TIE végére elkészül a „Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés átfogó szakmai koncepciója”, a „Testmozgás általános iskolai szakmai ajánlása”, és a „Táplálkozás általános iskolai szakmai ajánlása”. Továbbá egy olyan többcélú informatikai platformot is létrehozunk, mely támogatja a projekten belüli egyéni tevékenységek naplózását, az intézmények és külső szereplők közötti gördülékeny kommunikációt, vagy az iskolai programok hatékony megvalósítását. A platform nyilvános honlap felülete pedig bepillantást enged a projekt működésének különböző folyamataiba, részleteibe.

A TIE programjai úgy lettek megtervezve, megalkotva, hogy mindenki találjon bennük számára érdekes, új lehetőségeket. Az egyéves megvalósítási, és öt éves fenntartási időben a rendelkezésre bocsátott szakmai és módszertani eszközök, a tanulást és szórakozást egyszerre biztosító egészségfejlesztési rendezvények, nem utolsó sorban az iskolák számára nyújtott anyagi támogatás számtalan olyan további pozitív változást idéz elő, mint az intézmények közötti kommunikáció erősödése, vagy az esélyegyenlőség és hátránykompenzáció fejlesztése.


 

 

A TIE program megvalósítása az Oroszlányi József Attila Általános Iskolában

 

Január

Február

Március

Táplálkozás

 

1. hét: bemeneti mérés

1. hét: témafeldolgozás 3

4. évf. 7.b

 

2. hét: témafeldolgozás 1

3. hét: témafeldolgozás 4

 

 

3. hét: témafeldolgozás 2

 

Higiéné

 

1. hét: bemeneti mérés

1. hét: témafeldolgozás 4

1., 2. évf., 5.c

 

2. hét: témafeldolgozás 1

2. hét: témafeldolgozás 5

 

 

3. hét: témafeldolgozás 2

3. hét: kimeneti mérés

 

 

4. hét: témafeldolgozás 3

Nagyrendezvény

Ivóvíz

 

 

 

3. évf., 8.b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sérülés

 

1. hét: bemeneti mérés

1. hét: témafeldolgozás 4

5.b

 

2. hét: témafeldolgozás 1

2. hét: témafeldolgozás 5

 

 

3. hét: témafeldolgozás 2

3. hét: témafeldolgozás

 

 

4. hét: témafeldolgozás 3

4. hét: kimeneti mérés

 

 

 

Nagyrendezvény

Bringa

 

1. hét: Mivel jöttél iskolába?

1. hét: Mivel jöttél iskolába?

minden évf.

 

2 hét: bemeneti mérés

 

 

 

3. hét: közlekedési ismeretek

 

Lépés-számláló

 

 

 

6. évf.

 

 

 

Kommunikáció

 

 

 

minden évfolyam

 

 

 

minden évfolyam

 

 

 

 


 

 

Április

Május

Június

Táplálkozás

2. hét: témafeldolgozás 5

1. hét: témafeldolgozás 7

1. hét: kimeneti mérés

4. évf. 7.b

4. hét: témafeldolgozás 6

3. hét: témafeldolgozás 8

Nagyrendezvény

 

 

 

 

Higiéné

 

 

 

1., 2. évf., 5.c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivóvíz

2 hét: bemeneti mérés

1. hét: témafeldolgozás ,3

1. hét: kimeneti mérés

3. évf., 8.b

3. hét: témafeldolgozás 1

2. hét: témafeldolgozás 4

Nagyrendezvény

 

4. hét: témafeldolgozás 2

3. hét: témafeldolgozás 5

 

 

 

4. hét: témafeldolgozás 6

 

Sérülés

 

 

 

5.b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bringa

1. hét: Mivel jöttél iskolába?

1. hét: Mivel jöttél iskolába?

1. hét: Kimeneti mérés

minden évf.

 

 

Plakát: közlekedési
formák összesítve

 

 

 

 

Lépés-számláló

 

 

 

6. évf.

 

 

 

Kommunikáció

 

 

 

minden évfolyam

 

 

 

minden évfolyam

Hagyományteremtő
 nagyrendezvény

 

Hagyományteremtő
 nagyrendezvény

 

Read more: Támop-6.1.2A-14-1

Subcategories

  • Extensions

    The Joomla! content management system lets you create webpages of various types using extensions. There are 5 basic types of extensions: components, modules, templates, languages, and plugins. Your website includes the extensions you need to create a basic website in English, but thousands of additional extensions of all types are available. The Joomla! Extensions Directory is the largest directory of Joomla extensions.